Att vara barn.

Idag har jag och min kollega Emelie fått vara barn på nytt. Kursdag två stod på schemat. Kurs i skapande för barn. Hela kursen har faktiskt varit lite flummig men det gäller att ta till sig de delar som passar en. Jag gillar när det är tydliga och raka instruktioner eller inga instruktioner alls och har gjort sedan barnsben. Det här var lite luddigt och låg i ett gränsland.

En av de första uppgifterna vi fick var att få en pappersremsa och svart tusch för att gå ut på gatan mitt i stan, blunda, lyssna på ljuden och sedan teckna ner dem. Jag vet inte vad det är för fel på mig men de 23 andra gjorde på ett sätt och jag på ett annat. Vet inte om jag är idioten eller geniet. Gränsen kan ju vara hårfin har sagts. Alla övriga kursdeltagare ritade ljudvågor. Jag skrev ord. Cykel. Barnröst. Löv. Vind. Sedan tyckte jag mig höra gatan och ett ljus. Hörs ljus? Eh, nä.

Jag kände mig som jag var sju på nytt och skämdes för att jag inte fattat uppgiften. Men jag tycker det där är trams. Jag fixar inte att måla till musik t.ex. Jag har ingen förståelse för människor som kan höra färger eller teckna Månskenssonaten. Jag tror inte på det helt enkelt. Klart jag kan lyssna på musik och måla men att någon sedan skulle förstå min bild? Nehe-e, aldrig i min dar!!

Hur som helst så fick vi sedan applicera det vi hört på svart bakgrund. Men om man inte vill ha svart bakgrund då? Ja då täcker man den nästan helt med en grå bit och spelar obstinat tonåring. Det är inte för inte som min favolåt heter Rebel Rebel.

Nästa uppgift var att klippa massa vitt papper hipp som happ i olika former och storlekar. Sedan skulle vi klippa en oval form stort som ett huvud ungefär i svart. Därefter skulle vi göra masker av dessa och när de var färdiga skulle vi skapa samtal mellan maskerna och sedan spela upp en teater. Mja, lite tar jag med mig, lite tänker jag glömma fortare än kvickt.

Det bästa med hela dagen var att få delge och ta del av den uppgift vi fått till idag att dokumentera ett barns/barns upptäckande och följa upp det i en skapande form. Är jättenöjd med min och det var så intressant att höra på de andra. Så olika vi tänker och vad vi ser olika saker.

Efter jobbet promenerade jag till pappas jobb, sedan gick vi och åt kebab på Kungsholmen för att sedan fara ut på äventyr och nu är jag äntligen hemma. Marsch i säng!

Just det... Hittade en så enormt rolig bild på jobbdatorn från i vintras. Jag är så sjuuukt rädd för tomtebloss men när våra barn fyller år firar vi dem genom att tända tomtebloss, ett för varje år de fyller och så sjunger vi och äter frukt. Bilden talar rätt fint. Syns nedan! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0