Provokation.

Det här är viktigt. Jag provocerar visst. Vem vet jag inte för personen i fråga är anonym men det är tydligen provocerande att jag överraskar min älskling med köttbullar samtidigt som jag tyckte det var lite uppseendeväckande att vi tjejer fick sugrör till maten men inte killarna. Att jag lämnat jobb, vänner och land är visst också provocerande.
 
Såhär skriver  "Anonym":
 
"Jag vet inte varför men ju mer jag läser av din blogg, desto mer provocerad blir jag. Trodde jag surfat in på en medveten tjejs sida. Jag har väl egentligen inte rätt att döma dig, jag känner inte dig, och du verkar stark, på ditt sätt, för du är så himla öppen och det är det inte många som är. Men prata inte om jämställdhet i form av vilket kön som får sugrör eller inte - när du (som så många andra tjejer) lämnat jobb vänner familj för killen, inte tvärtom, och dessutom blir stressad av att dina hemlagade köttbullar inte är klara i tid till han, HAN, kommer hem och innanför dörren. Som tur är behöver du inte bry dig om vad jag tycker, för jag har säkert fel. Och jag hoppas du är lycklig, detta är ju mina åsikter, ingen annans, framförallt inte dina. Ha de fint/BF"
 
Att jag vågar gå min egen väg och inte sätter mig på tvären och säger: Nej, antingen får du flytta hit eller så gör vi slut är alltså provocerande. Och omedvetet. Jag är omedveten. Om vad vet jag inte riktigt men det är kanske inte så konstigt då det är just det som kallas omedvetenhet. Att inte veta.
 
För mig fanns inget annat alternativ än att flytta hit. Jag har hittat en kille som frambringar mina bästa sidor, som får mig att utvecklas som person, som jag känner en väldig attraktion till och som bor i ett land där jag tappar allt vad press innebär. Som får mig att tycka mer om mig själv och att känna mig älskad.
 
Den här flytten och att träffa Damon har utvecklat mig mer på tio månader än fem år tidigare gjort.
 
Att överraska den man älskar har inte med jämställdhet att göra för mig. Och jag reagerar på det här för att jag tycker det är viktigt och för att jag tycker att det finns så många nötter där ute som tror de vet vad jämställdhet är. Jämställdhet är jättekomplext. Svårt. Diffust. Och enkelt. Jag vet inte själv exakt vad jämställdhet är men jag har tankarna med mig i det mesta jag gör. Dock aktar jag mig för att fokusera på fel saker. Som att jag skulle vara mindre värd eller låta mig köras med för att jag ville ha köttbullarna klara i tid till Damon kom hem när jag ändå inte hade något som helst för mig och vi dessutom skulle iväg.
 
Jag ville ju också ha mat. Vad skulle jag gjort? Tagit en rostmacka med smör ensam? Laga köttbullar till bara mig?Hade det varit bättre? För att Damon ska veta att i det här förhållandet är vi jämställda och vill du ha köttbullar får du fan laga dem själv?
 
Det skulle inte förvåna mig om det finns tjejer som tänker så. Liksom bara för att. Som aldrig skulle diska sin mans tallrik för att de riskerar att falla in i någon kvinnoroll. Eller?
 
Det rör ingen mer än oss men i det här förhållandet står mannen för mesta delen av matlagning. Han serverar mig frukost fint upplagd. Hemskt va? För det kan väl inte vara jämställt?? Att vi är nykära och vill rå om varandra borde skuffas undan för jämställdheten. Eller hur?
 
Och denna "Anonym" är noga med att köttbullarna var HEMLAGADE. Vi vill ha det så. Vi tycker om bra mat. That's it.
 
Är jämställdheten viktigare än den egna viljan? I det långa loppet är svaret säkert ja. Men jag har bäddat åt andra, både killar och tjejer nog så mycket i mitt liv. Om någon gång i livet så är det nu jag är självisk och följer mitt hjärta.
 
Jag må vara omedveten om mycket men när det kommer till mig själv så är jag mer än medveten. Jag försöker göra rätt utan att göra avdrag på min egen vilja och det är inte det lättaste. Sedan har jag en viktig fråga:
 
Varför måste vi tjejer 2012 vara så jävla starka och självsäkra? Varför får vi inte visa oss svaga och oroliga och små? Är vi sämre än männen då? Ger det männen mindre utrymme att känna sig så och bli accepterade för det? Jag är bara jag och hur mycket det än provocerar eller hur mycket jag än vänder ut-och-in på mig själv så är det nog så det alltid kommer vara. Jag kommer vara jag. Bara jag. Med eller utan provokation.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Reflektion är bra, men gå din väg. Din väg i livet, följ ditt hjärta. Att du funnit kärleken är underbart. Att det blev Aus kan ju inte du hjälpa. För det var ju i Visby ni träffades. När du en gång i framtiden får egna barn, så kommer du att upptäcka att du aldrig kan må bättre än vad dina barn gör. Därför gläds jag å dina vägnar så oerhört åt att du har fått det så bra i Brisbane. Kärlek o sympati, empati o svärmeri, kram pappa!

2012-07-18 @ 05:51:33
Postat av: mamma

Bra gumman, jämställdhet kan gå till överdrift. Vi som känner dig vet att du inte klivit in i en roll utan att du bara mår bra av att göra någon annan glad. Och att denna någon annan råkar vara den som för dig att vara lycklig gör ju bara saken bättre. Fortsätt vara den du är för det är sån du är bäst. Kram mamma

2012-07-18 @ 09:05:24
Postat av: Caroline

Bra inlägg och bra skrivet Jessica! Det är sådär när man har en öppen blogg, människor provoceras av både det ena och andra, tro mig jag vet:) Men jag tycker inte att du ska bli upprörd, eller lägga någon vikt i det och du behöver inte heller förklara dig. Men det är ett intressant ämne och värt att tänkas på. Personen i fråga vill bara ha en reaktion, inget annat. Och har troligtvis inget bättre för sig. Lägg ingen mer energi på det, jag tycker det är underbart att du gör hemlagade köttbullar åt Damon när han har varit på jobbet! Det är kärlek!:)
Men du Jerry, skicka gärna över den där "anonyma" besökaren till min blogg;) jag har taggarna utåt och tar gärna en fajt:P
Och bwt alla kommentarer är bra kommentarer för då berör det!
Ta hand om dig!/Kramar

2012-07-18 @ 09:12:50
URL: http://www.stockholmkyss.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hahaha, Din pappas kommentar: "Kärlek o sympati, empati o svärmeri"! - det ska bli mitt nya matto. Hahahaha - svärma. Maste ju vara det roligaste ordet i svenskan. Tanker sa mycket pa Saltkrakan :)

Hahahaha!

Bra skrivet, skulle jag ju saga. Haller med dig. Mig provocerar du inte det minsta. Det ar bara avundsjuka personer som blir provocerade. Jag ar GLAD for dig! OCH dina badande kottbullar.

tjing, H

2012-07-18 @ 11:51:27
Postat av: Lillemor

Hej härliga Jessica!
1: Vilket äventyr:-D
2: det var det dummaste, skillnaden är väl att DU gör köttbullar för att Du vill det, och inte för att någon annan vill det - simple as that.
3: Massora av kramar, å njut av livet

2012-07-18 @ 13:49:28
Postat av: Moje

Hej, har du inte tänkt på att sugrör till damerna förenklar disken, läppstiftsmärken efter disk inte så kul.
Härligt att höra att du/ni börjar hitta rätt i vardagen. Hoppas du hittar jobb snart.
Kraam mormor

2012-07-18 @ 14:11:14
Postat av: Maria

Bra svar på tal! Jag är så trött på den här jämställdhetskarusellen och jag går igång som tusan i alla diskussioner om kvinnoförtryck och ordet "hen" får mig irriterad på nolltid! Stackars anonym som blir så provocerad av en kärleksfull gest att denne någon inte vågar lämna sitt namn. Jag förstår inte heller varför det inte skulle vara jämställt att du lagar mat till er båda, det gör väl Damon också, antar jag? Och de hemmalagade köttbullarna saknar nog anonym som blev så upprörd, stackars anonym kanske nöjer sig med euroshoppers färdiga köttbullar och då blir man nog lite avundsjuk och upprörd ;)Och varför skulle det vara fel att just du flyttade med honom till Aus? Du har väl en egen vilja! Oj vad arg jag blev nu... Man kan ju se det som en möjlighet att se en annan världsdel och resa runt lite! Jag själv flyttade ju med Kristian till Malmö som var en ny stad för oss båda, anonym kanske tycker att det var svagt av mig, men jag ser det som att jag var ego som flyttade för att kunna fortsätta bo tillsammans med min kärlek som jag nu är gift med. Fortsätt vara du jessica, du verkar vara en fruktansvärt medveten tjej! kram

2012-07-18 @ 17:21:17
URL: http://lifebymary.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Stå på dig Jessica.. I ett förhållande ger man och tar :)

2012-07-19 @ 11:17:48
Postat av: Monica

Känner att du inte för en sekund skulle ha behövt bemöta detta blogginlägg. Att uppmärksamma, förundras och kommentera annorlunda seder och bruk i ett annat land är väl inte konstigt. Du är klok, insiktsfull och observant. Fortsätt med det och dra dina egna slutsatser. Du kommer att hamna i många situationer som skiljer sig från vårt sätt att se på saker. Vilket inte behöver betyda att de är "fel". Och att du har följt ditt hjärta och rest till andra sidan jordklotet tyder på ett stort mod och stark självkänsla. Och självkänsla tycker jag är basen för jämställdhet. Och jämställdhet mäts inte i hur ofta man steker köttbullar till sin partner eller om man vill ha middagen klar när han eller hon kommer hem. Kram




2012-07-20 @ 12:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0