Killar vs tjejer.

Igår hade jag en något tuff dag känslomässigt. Den började så i alla fall och det ledde till att jag gjorde en omstart och gick och la mig igen. När jag vaknade på eftermiddagen mådde jag ett uns bättre. Oroar mig så mycket för hur det ska kännas när A träffar någon ny samtidigt som jag själv inser att jag inte kan sitta ensam resten av livet. Saker måste få ta tid men man får inte fastna eller missa möjligheter genom att bara titta åt ett håll eller hålla stenhårt på sina principer.

Drömde massa hemska drömmar inatt där jag ringde upp A som inte visste om att han svarade och så fick jag i detalj höra vad han hade gjort en utekväll. Det högg i magen och hjärtat och jag vaknade av att jag grät. Jag vill inte må såhär.

Men det finns bra stunder. Som igår. Jag försöker verkligen tänka utanför boxen och lät Joel ringa mig. Jag känner honom inte så väl ännu men han är väldigt lätt och avslappnad att prata med. Det är något visst med norrlänningar. Vill tro att de har ett genuint lugn som vi stockholmare faktiskt inte har lika nära till hands.

Det slår mig gång på gång hur lätt jag har för att prata med manliga gestalter. Hur jag liksom släpper på allting och bara är jag. Känner inte att de dömer mig. Sedan har jag en bild av att de är mer konkreta och realistiska än vi tjejer. Samtidigt vill jag inte tro att det är skillnad mellan könen, men är man uppvuxen under 80-talet elller tidigare så har vi våra känsroller vare sig vi tror på dem eller inte. En grabb är en grabb och en tjej är en tjej.

Vi pratade lite om det här med förväntningar på tjejer och killar. T.ex. på krogen. Och det här har jag pratat med min vän Marie om tidigare. Det är ett evigt tjat om att tjejer måste ta plats och hävda sig, att vi ska stå upp för oss själva och inte bli förnedrade. Det är mycket prat om hur förtryckta tjejer är i porrfilm exempelvis. Men det här kan göra mig arg. För hur verklighetstrogen är bilden av en kille i en porrfilm? Vad är det för bild man sänder ut till 16-åriga killar som snart eller redan då ska utforska sin sexualitet? Jag blir skitarg!

Jag blir ledsen när unga killar och även äldre tror att de måste ha och även vilja ha sex så fort tillfälle ges. Jag säger inte att det är fel om de vill det, men de måste ha en valmöjlighet. Även en kille måste få tycka att det är lite läskigt och ovant och våga stå för det.

Givetvis är det viktigt att bygga upp tjejers självförtroende men varifrån kommer tanken att killar kommit så mycket längre med den saken? Bara för att man verkar självsäker är det inte alls säkert att man är trygg inuti.

På Gotland hörde jag flera gånger killar tracka andra killar som inte fick till det och fraser som: Allt var uppdukat, hon ville ju ligga, hur fan kan man misslyckas då? Hallå?! Han kanske inte ville ligga med henne där och då! Är det verkligen så onormalt och konstigt?

Det är nästan så att jag önskar att jag en dag får en liten son som jag får hjälpa att bli trygg i sig själv så att han kan hjälpa andra. Det som händer idag tycker jag är hemskt. Och än en gång, tro inte att jag är asexuell eller emot sex, jag tycker bara att unga människor borde bredda sina vyer kring det hela lite. Så tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Elias

Du är klok!

Jag håller med dig om könsroller, och förväntningarna som kan tynga ner folk. Det viktiga, tror jag, är att man oavsett kön osv vågar göra sina egna val. Typ, jag gör vad jag vill och räknar med att andra också gör det oavsett yttre förväntningar.

Det är ju så tramsigt när folk gör det som de tror förväntas av dem istället för att vara ärliga - typ tjejer som inte fattar att de kan vara annat än "tjejiga" (typ låtsas att de inte kan göra något och vill ha hjälp fast de mycket väl skulle kunna göra't om de bara försökte) eller killar som ska spela balla (typ vara starkast eller fullast). Aja, intressant läsning iaf!

2011-08-07 @ 17:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0