När man slutat vara glad.

Jag har nog alltid varit en sådan som går och saknar. Det kan vara människor, saker eller en tid i livet som ju helt logiskt inte går att få tillbaka. Jag menar, hur skulle man kunna få igen en viss dag eller en viss stund eller en viss sommar? Det går ju inte så egentligen är det ju helt värdelöst att sakna. 
 
Inte fan spelar det egentligen roll att eller vad Damon säger men han brukar säga att jag är en orons människa utan ände. Att jag oroar mig för allt och att det inte finns något slut för nya saker dyker upp. Det jävligaste är ju att han har rätt.Och det grämer mig.
 
Jag är trött på att vara känslig och trött på att ta in allt jag hör och ser. Trött på att inte vara starkare när jag tror mig veta att jag klarar allt. 
 
När jag flyttade hit var jag i ett rus, men ett verkligt rus som jag jobbat för att nå. Det var ingen slump, jag jobbade mig hit och jag grät på vägen. Jag hatar att anstränga mig under stress. Körkort skulle tas, möbler skulle säljas, jobb skulle avslutas. 
 
Men i allt det där hade jag en tro på mig själv om att jag kunde göra vad jag ville i livet och lyckas. Och med att lyckas menar jag inte att ha folk ståendes och applådera runtom mig men att i hjärtat känna att jag gör något meningsfullt och nyttigt, kanske till och med utvecklande. 
 
Så när och varför började jag avsky min tillvaro här så mycket? När slutade jag vara glad? Jag är nämligen inte glad längre. Jag är mestadels ledsen och orolig. 
 
Damon är en doer och i handling är han oövervinnerlig. Han kan vara sämre när det kommer till saker som har med vår relation och känslor att göra, men i uppgifter eller för att "komma nånstans här i livet" finns inga hinder i hans väg. För honom är det lätt om man vill någonstans. Men för mig är det annorlunda. 
 
Jag avskyr den allmäna inställningen här och vill ibland bara hoppa på första bästa plan hem. Och jag vet att Damon ogillar mycket också och igår blev han riktigt osams med en pappa med tre barn som fortfarande tycker att det är okej att smiska barn. Damon sa att han kan inte förakta det då han själv blivit smiskad i sin uppfostran och att han i så fall skulle förakta sina egna föräldrar och att han fram till Sverige tyckte och trodde att vanlig smisk som inte går över styr bara är simpel uppfostring och hjälp till diciplin. Men det var innan han visste något annat och vad han försökte förklara för denne pappan var att smisk inte leder till lydigare barn och på därför är helt meningslöst. Att det liksom inte går ihop att med en snärt säga "Man får inte slåss". Hur ska barnet tolka det, att budskapet är att man inte får göra något som föräldern i precis samma stund själv gör. Jag var inte närvarande men fick återberättat att de nästan rök ihop för att de inte förstod varandra. 
 
I de stunderna, när det inte går att nå människor, när de är så insnöade på vad de tror är rätt att de inte ens försöker lyssna till alternativa vägar, då vill jag hem. Och ibland ser jag absolut ingen orsak till att stanna här. Absolut ingen. Men då säger Damon: Är det verkligen vad du vill? Åka tillbaka till en bubbla där allt redan fungerar som du vill eller vill du göra något viktigt i form av en förändring där det verkligen behövs?
 
Sanningen är att jag vet inte om jag vill hjälpa till här. Jag känner mig nämligen helt och hållet maktlös i det här landet. Överflödig. Oviktig. Och olycklig. Och då är min fråga, om man nu ska bli mamma åt ett barns, vars pappa är uppväxt i denna enligt mig skit, hur vänder man det till något nyttigt och lärorikt som Damon hävdar att man kan? Hur hittar man glädje när man bara känner sig ledsen?
 
Hur blir man en fighter som hittar ett jobb man trivs med som i alla fall betalar räkningarna? Hur hittar man riktiga vänner? Hur klarar man av att hantera den vidriga saknaden efter sin familj? Och hur kommer man över ett jobb man tyckte var det bästa man kunde föreställa sig?
 
Damon nämner familjen vi nu skapar. Är inte det en glädje i sig själv som borde övervinna allt det andra? säger han. Är det så? Blir saknaden av min familj mindre när jag har en egen? Det är så svårt för mig att se. För stannar jag här så känns det som jag överger mitt hem, min familj och mitt ursprung. Låter det förstorat? Överdrivet?
 
Och jag ska vara ärlig. Jag skrek till Damon idag att det finns inget jag tycker om här. Inget. Inte en sak. Då sa han att jag skulle tänka mig för och att mitt liv inte alls är så hemskt. Att många människor har det så mycket värre än jag. Och g i v e t v i s har han rätt men jag känner mig så oerhört olycklig. Och det går väl inte att jämföra med andras olycka? 
 
Av hänsyn till en person i min familj skriver jag inte vem men någon hemma i Sverige är väldigt, väldigt sjuk och det tar upp mina tankar också. Att jag är på fel plats och att jag förlorat två år med den personen genom att vara här. 
 
Sedan är det pengar. Av någon outgrundlig anledning rcker inte min lön till min del av skrapet. Jag kan inte betala våra räkningar utan det gör Damon. Jag har nätt och jämnt råd med mat och bilen. Och i och med att jag inte jobbat i Sverige under 2013 har jag endast rätt till basbeloppet i föräldrapenning som ligger på 180:- om dagen. HUR i hela friden ska man klara sig på det? Jag som firtfarande är fast anställd i Sverige och planerar att komma tillbaka och som jobbat nonstop i 7 år har alltså inte rätt till mer än så. Är jag girig? Nej räkna själva? Tänk om jag var ensamstående? Hade ju inte ens haft råd med hyran. Att få en liten och behöva tänka på pengar känns förjävligt och bidrar starkt till att jag är så olycklig. 
 
Vad jag söker är svaret på hur jag hittar lyckan igen? För jag känner mig allt annat än lycklig.
 
 

Kommentarer
Postat av: josephine


...åh jag lider med dig. Åk "hem" till Sverige så fort du kan och ta Damon med dej, för de måste vara fruktansvärt att känna sig olycklig där du befinner dig nu...
Kram!

2014-01-28 @ 11:47:19
Postat av: malin

Livet är för kort för att vara olycklig. Speciellt i den tid då du verkligen ska befinna dig i lyckorus...bebistiden kommer aldrig igen...du ska njuta till fullo.
Följ ditt hjärta. Att bli mamma är stort, att du behöver din familj o trygghet runt dig när livet förändras är förståeligt.
Kram från din gamla kollega som verkligen vet vad livet handlar om efter krisen med Tim. Njut. Lev. Gör dig själv lycklig.

2014-01-28 @ 19:41:23
Postat av: Jenny

Jag tycker ju att vill du hem ska du hem. Ta med Damon och flytta hem ett tag. Men jag förstår att det inte är så lätt. Så under tiden - försök upplev Australien på nytt. Tänk en positiv tanke varje morgon, var så kärleksfull du kan mot dig själv och din karl, fokusera på det fina landet har att erbjuda i stället för det du tycker är fel. I början kanske det känns onaturligt då du inte känner dig lycklig just nu - men jag tror att lycka föder lycka och ju mer du ler desto gladare blir du. Önskar jag kunde göra något, men det är ju svårt. Kan ibland bara vara skönt att någon förstår och få veta att du inte alls låter galen. Jag är själv jättenyfiken på världen men skulle vilja hem till "det jag kan" utan och innan, Sverige och familjen, när jag skulle bilda "ny familj" (en till familj). Sköt om dig! Och bebisen! Åh, tänk att du ska få en liten bebis!!!

2014-01-28 @ 21:45:10
Postat av: Inez

åhh...jag vet inte vem du är, ändå blir jag så..insvept i ditt liv. Kanske för att det påminner så mkt om mitt, kanske för att jag känner igen mig såååå i dina känslor. Det som "händer" dig just nu gick jag själv igenom för ett par år sedan, men då på en annan kontinent, nämligen i Chile. Ett land superpräglat av en patriarkal världsordning. Ett land där man smiskar barn, där det aldrig(!) ifrågasätts när det är massvis med nakna brudar överallt, men där männen inte objektifieras alls i samma grad. Jag vill självklart inte att ngn objektifieras, men jag tror du förstår. Där normen är något helt annat än det man är van vid. PK-Sverige. Som är så underbart just därför, hur "rätt" och ordnat det än må vara. Men som en kontring är Sverige långt ifrån jämställt. Det är stora brister i löner fortfarande, och endast 25% av alla fäder tar ut sin pappaledighet. För att bara nämna de mest klassiska exemplen. Men det är ändå bättre. För det finns en öppen debatt om det. Genusvetenskap innefattar även män och kallas inte som i Australien, Sydamerika för bara "womens studies" Som om jämställdhet är en kvinnofråga? Jag blir så trött. Och jag fattar precis vad du menar..nästan läskigt. Det fyller som din pojkvän säger, verkligen verkligen en funktion att "stanna" någonstans och kämpa för en förändring. Sätta exempel, vara ett föredöme, bevisa att det finns andra sätt att leva, att tänka. Men på vems bekostnad?? På din lyckas? Vad jag förstår har du varit där ett tag nu, det är inte mer än rätt att du får föda där du vill! Din pojkvän borde följa med så ni får landa i Sverige ett tag. Sen kan ni ju flytta tillbaka. Jag blev med barn och jag och min man fick ett underbart litet barn i Chile. I början tyckte jag det var lugnt, jag kände mig stark i vårt lilla fattbara, det som var vårt, det riktiga, det var vi som skulle sätta prägel för mkt, tillsammans. Och det är en kraft man inte ska underskatta. Men när första året hade gått, eller, egentligen bara ett halvår, började vi umgås mer med andra föräldrar och barn. Och hur goa, älskvärda de var så insåg jag ngt som inte var värt att stanna för. Och det var insikten om att det är inte bara vi som uppfostrar vårt barn. Det är samhället, och det är andras föräldrar. Föräldrar, dagispersonal, lärare, som växt upp i andra normer. Och inte för att jag trodde att mina vänner skulle slå mitt barn, men bara att jag visste att de aldrig skulle prata, analysera och kritisera det öppet inför mitt barn skrämde mig också. Tystnaden. Varje gång jag lämnade bort mitt barn för att leka, var det hens förälder som i de timmarna som uppfostrade mitt barn. Hens förälders uppväxt och i sin tur, vars värderingar som i en stund, blev normen för mitt barn. Jag blev då både ledsen och glad. Ledsen för jag insåg att jag måste hem till Sverige, där politikerna vågar kalla sig feminister (ett ord som bara skrattas åt i Chile, prova säga det i Australien...) Där allting må vara ordnat, men där det även är lag på att du t.ex. inte får smiska barn!!!!! Jag får panik när jag tänker på det. Även om min man, precis som din pojkvän, kan ha insikt att förstå att det är fel och trots splittring från barndomen, är det ändå något som varit "norm" för dem sååå länge, och det skrämde mig, vilken typ av samhälle som mitt barn skulle växa upp i, vilka värderingar som skulle sättas, som skulle normeras. Usch, jag förstår din splittring. Men jag tycker verkligen inte du är svag, tvärtom, det är starkt att inte bara "följa med" och följa strömmen. Förväntas vara glad, pepp och skitglad för att vara på ett annat ställe med ngn man älskar. Kärlek räcker långt, men fan inte så långt. Ens omgivning påverkar en. Far more than you think. Det sjuuuuka i din historia är att min pappa var sjuk den tiden jag var borta och jag hade konstant dåligt samvete för att jag inte var där. Jag hann få 1,5 år tillsammans med honom efter jag åkt hem. Men gudskelov att jag åkte hem. Jag kommer aldrig ångra det. Jag är tacksam att jag fick vara en del av hans upplevelse och liv i den svåraste stunden. Jag hoppas du och din pojkvän får ro att fatta de bästa besluten, för ert barn. För det är det som är det viktigaste. Det är man skyldig hen. Det kommer du inse när du väl får träffa den lille :) Stor kram till dig

2014-01-29 @ 14:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0