Så jävla arg.

Ojojoj, det kanske inte är ofta jag blir arg men igår fullkomligt kokade jag över. Det har liksom hettats upp mer och mer under en tid men jävlar i havet, då exploderade jag. Nästan. Det hela började när jag kom tillbaka från Sverige för några veckor sedan. Jag började jobba rätt snabbt, landade ju på lördagen och på tisdagen var jag tillbaka på jobbet. Fick tre timmar om dagen veckan ut vilket jag inte tordes gnälla om då jag sa till att jag var tillbaka rätt sent. Jag är enligt kontrakt garanterad 20 h/veckan men som sagt eftersom jag sa till så sent tycker jag det kan vara befogat att ge mig så få timmar. 
 
Veckan därpå var veckan då jag var så himla sjuk. Hade sjukintyg på att inte gå till jobbet men eftersom jag är permanent anställd så ska jag i alla fall få sjukersättning. Tyvärr har jag ju bara jobbat just 20 h/veckan så för den veckan fick jag betalt för 6 timmar. Låt gå, systemet är ju som systemet är. 
 
Veckan därpå, alltså förra lät de mig jobba ti-to fem timmar om dagen, totalt 15 h den veckan. Då började jag bli irriterad. Det står ju 20 h i mitt kontrakt, då ska ju det vara minimum. Jag lät det vara men fick sedan denna veckas schema. 17 h var jag uppsatt på. Detta ledde till att jag i fredags skrev ett mail till dem under min ofrivilligt lediga dag. De svarade med att de tyvärr inte hade fler timmar att ge mig. Vadå "tyvärr"? Jag har ju skrivit på ett kontrakt! Som tur var så fick jag erbjudande om att göra det jag älskar 36 timmar denna veckan, nämligen ta hand om en liten unge privat vilket ger mig långt mer än att jobba på mitt vanliga jobb. Jag tvekade inte för en blinkning. Jag sa ja direkt och förklarade för mitt jobb att jag på grund av att jag går back ekonomiskt då jag inte får mina timmar har varit tvungen att se mig om efter ännu ett jobb som nu råkar krocka med mitt vanliga. 
 
De svarade med att det var tråkigt att höra men att om vad de har att erbjuda inte passar så skulle jag säga till på måndag (igår) så de kunde hitta en ersättare. 
 
Så igår på jobbet bad jag om att få se på mitt kontrakt då jag inte hittade mitt eget, sekunderna efter insåg jag att jag aldrig fick nån kopia på kontraktet. När jag skrev på så var det nämligen fem lösa papper jag fick ta hem, läsa igenom och skriva på, men det var bara sista pappret som hade min underskrift. De var inte ihophäftade utan lösa och jag vet att jag nämnde det. De sa "Nänä, oroa dig inte för det, det fixar vi och så får du en kopia sedan." Den kopian fick jag aldrig och dum som jag var tänkte jag inte heller på att fråga om den. 
 
Hur som helst, jag bad alltså om en kopia igår, först via mail på morgonen, började jobba vid lunchtid. Vi hade haft mailkonversation fram och tillbaka under morgonen men när jag frågade om hon kunde ha en kopia redo när jag kom in uteblev svar.
 
Jag kom till jobbet, mötte en av mina två chefer, hon jag mailat med och tänkte att naturligt sett borde hon väl säga något om kopian. Nähedå, hon tittade knappt på mig och nåt kontrakt nämnde hon inte.  Mitt skift började så jag tänkte att jag tar tag i det senare under dagen.  
 
När jag fick en lucka gick jag till henne och bad om kontraktet. Hon verkade suuupernervös och väldigt obekväm. Kontraktet var nu ihophäftat men hon lossade sidorna och kopierade det hela. Hon var märkbart obekväm men på nån minut hade jag kontraktet i min hand. Jag gick tillbaka till mitt rum och bläddrade igenom det. Och det var då jag upptäckte det. De hade bytt ut ett av papprena. Pappret med mina timmar. Det pappret de visade för mig i maj sa 20-25 timmar och jag minns det så väl, tyckte nämligen 20 timmar var i det lägsta men Damon och jag resonerade att det var ju i alla fall ett jobb och de indikerade att det skulle bli mer med tiden. Vi sa också att den där siffran 25 var ju onödig för så länge det står 20 så är det ju det minsta de måste ge mig. Men nu, på det nya pappret stod det 10-25 h/vecka. 
 
Ojojoj, då fan slog det lågor omkringa mig. Fy satan vad arg jag blev, och vad maktlös jag kände mig. Min underskrift fanns ju där på sista sidan, inte på den med timmarna, men i slutet av luntan så stod det ju där, tydligt och klart. Om och om gick tanken "Hur fan kan man göra såhär?" genom mitt huvud. Jag kunde inte koncentrera mig på någonting och gick ut till bilen och ringde Damon. 
 
"De har bytt ut pappret, de har tagit ut det gamla och satt in ett nytt" sa jag. "Jag skulle aldrig signa för 10h/vecka. Aldrig." Damon mindes såklart också att det var 20 timmar, inget snack om det. Han sa att vad de gjort är "highly illegal" och att de kan råka riktigt illa ut för det här. "Men hur?" sa jag, det är ju min underskrift. 
 
Klockan var bara runt lunchtid fortfarande och jag skulle jobba fram till fem men jag kände för att bara lämna stället där och då. Åh jag var så arg. Vem tror de att jag är? En idiot?? Hur fan törs man göra så?? Hur kan de veta att jag inte tog en kopia i smyg när jag skrev på kontraktet hemma??
 
Well, dagen gick och vid fyra var jag i upplösningstillstånd. Jag hade bestämt mig för att vänta med att prata med dem till en dag då bägge cheferna var på plats. Hon jag skrev kontraktet med var nämligen inte där. Men jag kunde inte vänta, jag var så kokande arg. Saken är bara den att när jag är sådär arg och blir nervös så blir jag så lätt liten och ledsen istället. Och jag avskyr det. Att ta upp något likt detta på svenska vore jobbigt. Men på engelska på ett ställe där man ännu inte känner sig hemma eller ens särskilt önskad är det enormt mycket jobbigare. 
 
Men jag tog mod till mig, några djupa andetag och en dunk i självförtroendet och så klev jag in på kontoret. Frågade om hon hade en minut och redan då kunde jag se på hennes rygg att hon liksom stelnade till. Jag sa rätt och slätt:
 
"Hur kommer det sig att ni ändrat i mitt kontrakt utan att informera mig?"
"Eh, va.... Vad menar du?"
"Exactly that, hur kommer det sig att ni ändrat i mitt kontrakt utan att informera mig?"
"Jag förstår inte, vad är det du menar, vad är ändrat?"
"Mitt kontrakt, en sida i mitt kontrakt. Mina timmar. Sidan är utbytt"
"Oh, let me have a look. Let's see......"
 
Hennes röst bar knappt och hon blev alldeles flammig. Hon gick till skåpet med kontrakten och öppnade min folder.
 
"Let's see here... Hm..... Oh, OH! Yeah, well, I have no clue, honestly, I have no clue. What did you say, what did it say when you signed it?"
"Eh, ja, 20-25 timmar."
"Oh, yeah, that's what it usually is for part time. Honestly I don't know what has happened or when it changed."
 
Sedan sa hon så snabbt och stressat att jag fick anstränga mig för att uppfatta det:
 
"Oh, would you just like to give me your copy that I gave you and I change it for you"
"Eh, ja, visst men jag fattar fortfarande inte. Har detta ändrats nu eller precis när jag börjat eller närdå?
"Eh, åh, well, jag har ingen aning men vad det s k u l l e kunna vara är att Caitlin kom tillbaka från sin mammaledighet och hon behövde sina timmar så vi var tvugna att korta ner er andras timmar för så är det ju att hon måste ju ha sina timmar." 
 
Eh VA??? Vilken jävla bullshit?!!? Man kan väl inte ändra någons kontrakt bara för att de räknat fel och för att någon kommer tillbaka från mammaledighet?????? Alltså jag var så upprörd att jag kunde gå i bitar. Så jäääävla fult gjort! Så lågt, så dåligt!
 
Jag hämtade mitt kontrakt och hon ändrade det hela. Sedan började hon bläddra i kalendern och sa att det var nog bara dessa två veckor det varit såhär och att jag nog skulle få fler timmar från och med nästa. 
 
Jag sa till henne att förstår ni vilken situation nu sätter mig i? Jag kan inte ens betala mina räkningar. Det kan jag knappt med de 20 timmarna heller men med 15 timmar? 12? 10? Knappast! "Nej det är ju inte bra " sa hon.
 
Jag har fortfarande inte smält det hela och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Om jag ändå ska boka in ett samtal med dem båda och tala om hur skamligt det de har gjort är eller om jag bara ska fortsätta leta vidare efter en annan tjänst. Vad skulle ni göra?

Kommentarer
Postat av: Zombie - Devouring Brains Since 1984

Jobba där tillsvidare men leta efter en annan tjänst. Det där är ju ohållbart, och de verkar ju själva förstå att de har gjort fel. Fult som fan av dem. Och ta lärdom av detta; begär alltid en egen kopia på kontrakt du skriver, och gör som när man skriver på kontrakt för lägenhetsförsäljning; Sätt en liten signatur på *varje* sida av kontraktet - då har de mycket svårare att åstadkomma sådana här röror.
Blir så frustrerad för din skull. Argh! Mitt förra företag skulle utan tvekan ha kunnat göra precis samma sak. Så glad att jag inte jobbar där längre ;(
kram på dig, hoppas att det löser sig.

2013-08-13 @ 07:20:39
URL: http://voodoobunny.se/blogg
Postat av: Helena

Jag skulle ha börjat letat efter en annan tjänst omedelbart. Jag skulle inte vilja vara kvar på ett företag som gör sådär. Det är både olagligt och fel moraliskt. Jag förstår att det inte är så lätt att hitta ett nytt jobb men jag tycker i alla fall att du ska börja leta :)

2013-08-13 @ 11:32:31
URL: http://www.helenagunnare.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0