Fina och fula människor.

Jag häpnas ännu en gång av en människa. Hur en enda människa med sina ord kan klyva en annan människa i tu. Ibland krävs inte ens ord. Tystnaden jobbar nog så bra. I agerande och varande finns det fina och fula människor.

En fin människa vågar erkänna och blotta sina brister. En ful människa lägger alltid skulden runtom sig. Även när skuldfrågan lyser i den riktning själva skulden kommer ifrån så blånekas den så att personen själv tror på skiten.

Jag kan nog anses som en människa som då och då igenom livet lägger näsan i blöt. Jag kallar det nyfikenhet. Törst efter att förstå. Ibland civilkurage. I första hand måste jag hjälpa mig själv för att kunna hjälpa andra. Men för att kunna hjälpa mig måste jag ibland fråga efter svar. Svar jag inte kan komma fram till själv. Och då måste jag i bland doppa nästippen i vatten som inte är mitt.

Fula människor vill inte förstå andra än sig själva. Fula människor "har alltid rätt". En människa jag alltid tyckt varit fin kan på några minuter bli ful. Få kan klå mig i vad som är fint agerande och fult. Jag trampar ibland över, precis som alla andra, men i nio fall av tio var min tanke god.

Jag är inte rädd för att få människor emot mig. Så länge jag gjort det med ett gott hjärta i grunden, när tanken föddes där, i det välvilliga. Ibland är en människas olycka starkare och viktigare för mig att råda bot på än att behålla lugnet i en annan relation.

Vet ni vilket uttryck eller uttalande som jag avskyr? "Du har ingen rätt att döma mig." Det finns inget som är mer osant. Alla människor har rätt att döma. Hur vore det annars? Jag dömer utan stopp. Jag vet vad som är fint och fult. Ett hjärta kan i grunden vara gott men när handlingarna är fula så spelar det där goda hjärtat ingen roll. Och det är svårt att ställa sådana saker till rätta i efterhand. Även med ett gott hjärta i bröstkorgen.

You can hate but never break me.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0