Kroppsanalys.

Hej hopp.

Mår fantastiskt bra dessa dagar. I skrivande stund är jag utmattad men hela dagen har jag varit så pigg och senaste månaden och mer därtill har jag känt mig så frisk. Helt fantastiskt. Jag som jämt är sjuk.

Igår blev jag medbjuden av Emelie på jobbet att provträna på hennes cirkelträning och dessutom göra en kroppsanalys. Måtten minns jag inte så noga men jag hade ett BMI på 22,8 och kroppsfettet låg på 23%. En tjej i min ålder bör ligga på 20-33% så jag känner mig inte särskilt orolig. Såg det mer som 10 procent till godo, hehe. Kan jag äta hur mycket Boostbars och Tim tams jag vill i sommar. Nä skämt åsido.

I alla fall så är det häftigt vad detta sockerstopp gör med mig. Jag strävar faktiskt inte efter att gå ner i vikt eller så då jag vill vara en person som lyssnar till hur kroppen mår, inte ser till hur den ser ut. Skitsvårt i Stockholm 2012.

Jag önskar jag hade lite bilder på hur min hydda såg ut för dryga månaden sedan men tror inte jag har någon. Idag på jobbet när jag speglade min mage som jag alltid gör (NOT!) så såg jag att mina magmuskler till och med är på väg tillbaka. Och då har jag inte spänt en ruta på flera år. Jag vill inte bli ett muskelberg, men vill fortsätta vårda min kropp och se vad som händer.

Nu vill jag spotta lite för min kroppssyn också. En kollega på jobbet berättade att hennes 14-åriga dotter tycker hon är tjock och den här flickan är en jättefin tjej med en heltigenom normal kropp. Men är det bara jag som tycker att mer eller mindre alla kroppar i den åldern är fina? Då menar jag både flicka 14 på 68 kg och pojke 16 på 58 kg. Och alla andra. Jag blir så fruktansvärt ledsen över att unga tjejer och killar lägger så mycket tid och energi på att tänka på att de inte duger när de duger så mycket mer än väl. Charm och livsgnista sitter inte i någon fettprocent.

Jag säger inte att det är fel att äta bra och leva sunt, absolut inte. Och jag tror att alla människor kan forma sin kropp lite mer "traditionellt sund" än vad de egentigen tror. Det handlar bara om insikt och vilja. Men när unga killar och tjejer får en skev självbild eller för all del sann men onödig så blir jag ledsen. Jag var likadan.

Jag tyckte jag var jättetjock när jag gick i sexan men bilder skvallrar om att jag var jättesmal. Det bevisar rätt och slätt att hur jag såg ut inte hade ett dyft med det som hände i min skalle att göra.

När jag blev lite äldre (fortfarande under skoltid) fick jag en hel del uppmärksamhet för min kropp och hade jättesvårt att hanetra det. Dels hade jag något att leva upp till hela tiden. Dels blev jag väldigt kroppsmedveten. Något som gjort att jag funderat mycket över min kropp under åren och i stor utsträckning dolt den mer än nödvändigt. Jag försökte få uppmärksamhet på alla andra sätt, inte för min kropp. Jag är jag, inte fan min kropp.

Jag vill bli en människa som använder min kropp som redskap, inte för att trycka ner mig själv.

Nu är jag dunderhungrig. De hade vattenmelon till överkomligt pris i affären så det har jag mumsat i dagarna. gott. Nu blir det lite middag och småplock här hemma. Fint va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0